XIV Jornada AUPA 2018 “BON TEMPS PER A LA SALUT COMUNITÀRIA?”

El passat 18 de Gener es va realitzar a Salou la XIV Jornada AUPA 2018 “Bon temps per a la salut comunitària?” que s’havia aplaçat per la vaga d’atenció primària.

El  programa, constava  de diferents parts. Una primera que parlava del treball en xarxa i experiències en aquest àmbit. Una segona part on s’abordava l’avaluació en salut comunitària mitjançant l’exposició de diferents projectes. Desprès el III premi Albert Ramos i finalment una exposició sobre l’estat de la xarxa AUPA amb un suggerent títol “Xarxa AUPA…hem de plegar la paradeta?”.

De tot lo exposat en la jornada  em van cridar l’atenció: la Fundació Casal Amic de Tarragona i el projecte “Petits Lectors” de Pineda de Mar.

La Fundació Casal Amic és una entitat sense ànim de lucre en la que hi treballen actualment 15 professionals i que es  dedica a realitzar accions socio-educatives en l’àmbit de la formació, infància/família i acció comunitària. Els eixos en els que treballa aquesta acció comunitària son:

  • La transversalitat: superar les limitacions pròpies de les competències de les entitats
  • Arrelament territorial
  • Atenció de demandes i prevenció de necessitats
  • Justícia social i equitat

En la seva exposició destacaven que per poder realitzar aquesta acció comunitària, s’havia de treballar amb valors de comunicació, compromís, reprocitat, confiança, acceptació mútua i legitimitat. Recomanaven que per començar s’havia de tenir un mapa de recursos; posteriorment s’havia de realitzar un anàlisi o diagnòstic comunitari en el que participi el teixit social. S’havia de generar informació bidireccional i publicitat de les accions que havien de ser espontànies i estructurades .

Sobre el projecte de “Petits Lectors” de Pineda de Mar, van començar destacant  que l’estimulació dels menors estava demostrat que afavoria el desenvolupament cognitiu.  També com a objectiu destacava l’adquirir l’hàbit lector des de l’inici de la vida. D’aquesta manera havien generat una prescripció estructurada de lectura des de l’embaràs de la mare fins als 3 anys.

Estructuraven aquesta prescripció de lectura en diferents “receptes” adaptades a edat del menor en diferents estadis  conjuntament amb la biblioteca pública. La recepta constava de diferents propostes de lectura. També s’entregava un carnet familiar a la biblioteca per poder fer ús dels llibres i un carnet que identificava al menor com a “petit lector”.

Aquest projecte tot just està començant i està pendent d’avaluar el seguiment de les famílies. Si que a destacar que no havien fet contacte amb l’escola bressol i potser això podria afavorir el seguiment.

Finalment de la jornada, la sensació és que continuem fent moltes coses i molt diverses, algunes molt estructurades, d’altres gens estructurades. Hi ha ganes, però falta temps i metodologia.

Oriol Huguet

CAPI Baix-a-Mar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *