El passat 18 de Gener es va realitzar a Salou la XIV Jornada AUPA 2018 “Bon temps per a la salut comunitària?” que s’havia aplaçat per la vaga d’atenció primària.
El programa, constava de diferents parts. Una primera que parlava del treball en xarxa i experiències en aquest àmbit. Una segona part on s’abordava l’avaluació en salut comunitària mitjançant l’exposició de diferents projectes. Desprès el III premi Albert Ramos i finalment una exposició sobre l’estat de la xarxa AUPA amb un suggerent títol “Xarxa AUPA…hem de plegar la paradeta?”.
De tot lo exposat en la jornada em van cridar l’atenció: la Fundació Casal Amic de Tarragona i el projecte “Petits Lectors” de Pineda de Mar.
La Fundació Casal Amic és una entitat sense ànim de lucre en la que hi treballen actualment 15 professionals i que es dedica a realitzar accions socio-educatives en l’àmbit de la formació, infància/família i acció comunitària. Els eixos en els que treballa aquesta acció comunitària son:
- La transversalitat: superar les limitacions pròpies de les competències de les entitats
- Arrelament territorial
- Atenció de demandes i prevenció de necessitats
- Justícia social i equitat
En la seva exposició destacaven que per poder realitzar aquesta acció comunitària, s’havia de treballar amb valors de comunicació, compromís, reprocitat, confiança, acceptació mútua i legitimitat. Recomanaven que per començar s’havia de tenir un mapa de recursos; posteriorment s’havia de realitzar un anàlisi o diagnòstic comunitari en el que participi el teixit social. S’havia de generar informació bidireccional i publicitat de les accions que havien de ser espontànies i estructurades .
Sobre el projecte de “Petits Lectors” de Pineda de Mar, van començar destacant que l’estimulació dels menors estava demostrat que afavoria el desenvolupament cognitiu. També com a objectiu destacava l’adquirir l’hàbit lector des de l’inici de la vida. D’aquesta manera havien generat una prescripció estructurada de lectura des de l’embaràs de la mare fins als 3 anys.
Estructuraven aquesta prescripció de lectura en diferents “receptes” adaptades a edat del menor en diferents estadis conjuntament amb la biblioteca pública. La recepta constava de diferents propostes de lectura. També s’entregava un carnet familiar a la biblioteca per poder fer ús dels llibres i un carnet que identificava al menor com a “petit lector”.
Aquest projecte tot just està començant i està pendent d’avaluar el seguiment de les famílies. Si que a destacar que no havien fet contacte amb l’escola bressol i potser això podria afavorir el seguiment.
Finalment de la jornada, la sensació és que continuem fent moltes coses i molt diverses, algunes molt estructurades, d’altres gens estructurades. Hi ha ganes, però falta temps i metodologia.
Oriol Huguet
CAPI Baix-a-Mar